درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی كارساز است؟

بیشتر افراد به دنبال راه حل های طبیعی تر برای تسکین درد هستند. در مورد سندرم کارپال تونل (CTS)، طب جایگزین، که به آن طب سنتی نیز گفته می شود، راه حل جایگزینی برای درمان های پزشکی ارائه می دهد كه شامل درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی است. در این محتوا تلاش كرده‌ ایم تا معرفی تونل کارپال و سندرم تونل کارپال (CTS)، علل و علائم سندرم تونل کارپال و درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی بپردازیم.

تونل کارپال چیست؟

تونل کارپال ناحیه آناتومیکی مچ دست است که بین استخوان های کارپال و رباط ضخیمی به نام رباط حلقوی قدامی قرار دارد. کانال کارپال غیر قابل امتداد است و عصب میانی از طریق آن عبور می کند. این كانال با نه تاندون ماهیچه های خم کننده انگشت مرتبط است. تونل کارپال حساسیت انگشتان (شست، سبابه، انگشت میانی، بخشی از انگشت حلقه) و بخشی از مهارت های حرکتی انگشت شست را تضمین می کند. همچنین تونل کارپال امکان خم کردن تاندون های خم کننده انگشتان را فراهم می نماید.

سندرم کارپال تونل

سندرم کارپال تونل

بیماری سندرم کارپال تونل چیست؟

سندرم تونل کارپال (CTS) اختلال عصبی است که با فشرده شدن عصب میانی در تونل کارپال در داخل مچ دست رخ می دهد. این بیماری باعث درد و بی حسی دست در انگشتان شست، اشاره و وسط به خصوص در زنان می شود. در موارد شدید، افراد مبتلا به این بیماری، فلج دست را تجربه می کنند و قدرت گرفتن آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در سندرم تونل کارپال (CTS) ، دست در طول روز به خواب می رود و در طول شب، درد خواب را مختل می کند. از آنجایی که اختلالات حسی به ویژه در شب رخ می دهد، این بیماری از نظر پزشکی پارستزی شبانه (اختلال حسی شبانه) نیز نامیده می شود.

با وجود ریشه شناسی سندرم تونل کارپال، درد نه تنها در مچ دست، بلکه در دست و گاهی حتی به ساعد نیز سرایت می کند. سندرم تونل کارپال (CTS)در افراد 40 تا 70 ساله قابل مشاهده است. همچنین این بیماری در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد و در کودکان بسیار نادر است. خطر ابتلا به این بیماری حدود 10 درصد می باشد.

درمان تونل کارپال به طور خاص به علت و مرحله آسیب‌شناسی آن بستگی دارد. درمانها شامل درمان دارویی، ویتامین B6و B1، استروئیدها، فیزیوتراپی، محدود کردن فعالیت دست و تغییر شغل، اجتناب از عوامل مؤثر بر بیماری، بستن آتل و درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی، طب سوزنی الکتریکی و طب سوزنی لیزری می باشد. در موارد بسیار شدید یا علائم ناتوان کننده مانند از دست دادن قدرت و حساسیت در دست، از جراحی استفاده می شود.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به منظور تسکین سندرم التهابی در کوتاه مدت توصیه می شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی سندرم کارپال تونل (CTS) را تسکین می دهند، اما درمان نمی کنند.

درمان تونل کارپال با طب سوزنی

مسير تونل کارپال

علل و علائم سندرم تونل کارپال چیست؟

علل سندرم کارپال تونل (CTS) می تواند موارد بسیار خاص مانند افزایش حجم سینوویوم خم کننده به دلیل بیماری های خاص (دیابت، پرکاری تیروئید، آمیلوئیدوز، و غیره) یا ایجاد کیست ها و تومورها باشد. همچنین التهاب ناشی از استفاده بیش از حد و تورم بافت نرم اطراف، حرکات مکرر و فشار روی مچ دست و بیماری های روماتیسمی منجر به سندرم کارپال تونل نیز می شود.

علائم سندرم تونل کارپال عبارتند از:

  •     احساس سوزن سوزن شدن،

  •     بی حسی انگشتان یا حتی دست،

  •     تشعشع درد در بازو و شانه،

  •     پسرفت عضلانی (آتروفی)،

  •     از دست دادن حساسیت و قدرت دست آسیب دیده، هر چه بیماری بیشتر پیشرفت کند، علائم قوی ‌تر، پراکنده‌ تر، شایع‌ تر و طولانی ‌تر می‌ شوند. در این صورت فعالیت های روزمره مانند بستن دکمه شلوار یا چرخاندن فرمان ماشین را به چالش می کشد. کارهای ظریف برای افراد آسیب دیده دشوارتر می شود و دست به طور کلی دست و پا چلفتی می گردد. زمانی كه سندرم فشار عصبی منجر به فلج دست و انگشتان می شود، به دلیل وضعیت محافظتی که بیمار به دلیل درد اتخاذ می کند، عضلات عقب رفته و کوتاه تر می شوند.

طب سوزنی

طب سوزنی برای افرادی که واکنش خوبی به درمان های پزشکی نشان نمی دهند، مناسب است.

 

درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی

درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی یکی از درمان های محافظه کارانه است. از طب سوزنی به‌ عنوان درمانی در مدیریت درد با خطر عوارض جانبی کم استفاده می شود. این درمان برای افرادی که واکنش خوبی به درمان های پزشکی نشان نمی دهند، مناسب است.

بر طبق مطالعه ای بر روی 18 زن باردار مبتلا به بیماری سندرم کارپال تونل (CTS)، 95 درصد از آنها با طب سوزنی از علائم تونل کارپال رهایی یافتند. درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی زمانی مفید است كه بیماری در مراحل پیشرفته قرار ندارد. در موارد خفیف تا متوسط سندرم کارپال تونل، طب سوزنی ترشح مواد طبیعی مانند اندورفین های تسکین دهنده درد را تحریک می كند. در نتیجه علائم این بیماری کاهش می دهد.

اسکن ‌های MRI قبل و بعد از درمان سندرم کارپال تونل (CTS) با طب سوزنی نشان داده است این فرآیند عملکرد عصب را در ناحیه مچ بهبود می بخشد. طب سوزنی با تنظیم نحوه واکنش مغز به درد یا تغییر مسیرهای مغز برای کاهش درد عمل می کند. همچنین بدن به سوزن هایی که وارد پوست می شوند با ارسال خون اضافی به آن ناحیه واکنش نشان می دهد و منجر به کاهش التهاب و بهبود بافت های آسیب دیده می شود. در نتیجه با بهبود علائم سندرم کارپال تونل (CTS)، قدرت، حساسیت و عملکرد الکتروفیزیولوژیک به دست بر می گردد.